Ako na webe pracovať s kľúčovými slovami

Poznáte ten pocit, keď dostanete hotovú analýzu kľúčových slov, ale vlastne neviete, čo s ňou? V článku vám poradíme, ako tieto kľúčové slová používať na webe.

  1. Tabuľka so správnym využitím kľúčových slov
  2. Vysvetlivky
  3. Na čo sa zamerať?
  4. Jednoduchá a jasná URL
  5. Pútavý titulok
  6. Informačne hodnotný description (meta popis)
  7. Nadpisy s hľadanosťou
  8. Rôznorodý text na stránke
  9. Inteligentné pomenovanie obrázkov
  10. Zmysluplný anchor v interných odkazoch
  11. Už končíme, nebojte

Tabuľka so správnym využitím kľúčových slov

Všetky kľúčové slová majú v texte svoje dôležité miesto. Spísali sme pre vás prehľad, kde a akým spôsobom používať kľúčové slová (KW) – do tabuľky nižšie. A keď budete vedieť, ako s nimi pracovať, prinesú vám lepšie výsledky.

Vysvetlivky

Primárne kľúčové slovo je také, na ktoré sa chcete zamerať. Je pre vás relevantné, má dobrú hľadanosť a ideálne nie príliš vysokú konkurenciu.

Ak napríklad predávate dvere, ktoré sú určené hlavne do bytov, budete mať oveľa väčšiu šancu zobraziť sa na slovné spojenie „bytové dvere“ než len na „dvere“.

Sekundárne kľúčové slovo je stále relevantné pre váš web. To by vlastne mali byť všetky KW, ktoré na svojich stránkach používate. Toto slovo však môže mať nižšiu hľadanosť než to primárne, môže to byť aj jeho synonymum. Každé z príbuzných slov použite do iných dôležitých prvkov na webe (teda do H1, titulku a pod.). Také sekundárne KW môže byť „dvere do bytu“.

Anchor predstavuje viditeľný text odkazu. Teda to, cez čo odkaz smeruje na iné stránky. Ideálne je viesť odkazy cez konkrétne kľúčové slová, ktoré nás zaujímajú. Napovieme tak vyhľadávačom a ľuďom, čo na stránke nájdu. Odkazované stránky by mali vždy zodpovedať anchoru.

Nadpis prvej úrovne H1 je najdôležitejší nadpis na vašich stránkach. Mal by byť najvyššie a vľavo. Dôležitý je aj pre vyhľadávače. Prikladajú mu váhu a treba v ňom použiť KW. Dajte si teda záležať na použití kľúčových slov tak, aby vystihovali to, čo sa na stránke nachádza. 

Na čo sa zamerať?

Frázy z analýzy kľúčových slov treba zapracovať do webu tak, aby čo najlepšie informovali návštevníkov a vyhľadávače o téme webu. Medzi najdôležitejšie faktory patria nadpisy (H1), titulky a text na webe. 

Postrážte si aj URL, interné odkazy, podnadpisy (H2, H3,…). Nezabudnite sa tiež zamyslieť nad description a ďalšími prvkami na stránke, ako sú drobečková navigácia, názov a ALT obrázky.

Okrem zapracovania kľúčových slov si dajte pozor aj na to, aby bol text stále čitateľný pre návštevníkov. Mal by byť aj dobre členený na menšie odstavce. Ideálne stučnite zaujímavé informácie v jednotlivých odstavcoch. Keď bude v zvýraznenom texte kľúčové slovo, bude to ešte lepšie. Používané KW časujte, skloňujte a píšte prirodzene.

Jednoduchá a jasná URL

URL je adresa vášho webu, ktorá sa zobrazuje v príkazovom riadku. V URL nevymýšľajte nič zložité. Použite kľúčové slovo bez diakritiky. Zabudnite na špeciálne znaky a parametre a voľte radšej kratší variant. Ideálna URL je napríklad https://example.cz/plastove-okna

V ukázce vidíte, že drobečková navigace je mnohem delší, kdežto URL jsme zvolili krátkou a jasnou

V ukážke vidíte, že drobečková navigácia je oveľa dlhšia, kdežto URL sme zvolili krátku a jasnú.

Z URL by mal zákazník zistiť, na akú stránku vstupuje. A vyhľadávače tiež pozitívne ocenia, keď im URL napovie, čo sa nachádza na stránke a následne to tam naozaj nájdu. Pri viacslovných frázach jednotlivé slová oddeľujte spojovníkom. Je to lepšie pre čitateľov aj vyhľadávače. 

Štruktúra adries by mala byť jednotná a jednoduchá. Zvoľte, či budú mať vaše URL na začiatku www, na konci lomku a pod. Potom to dodržujte na všetkých adresách webu. Protokol https by už mal byť samozrejmosťou.

Pútavý titulok

Title alebo po slovensky meta titulok sa zobrazuje vo vyhľadávaní a je to jedna z prvých vecí, ktorú v SERPe vidíte. Je dôležitý pre vyhľadávače aj pre návštevníkov. Je to jedinečný priestor, na ktorom môžete zaujať a prinútiť potenciálnych zákazníkov ku kliknutiam. Snažte sa v ňom odlíšiť od konkurencie.

Vekra se v title snaží nalákat na velké množství poboček, Svět Oken sází na vysokou slevu

Vekra sa v title snaží nalákať na veľké množstvo pobočiek, Svět Oken zase na veľkú zľavu.

Okrem toho, že do titulku umiestnite kľúčové slovo, skúste pridať aj vašu konkurenčnú výhodu. Dobre fungujú tiež výzvy k akcii a dynamické slovesá. Za tieto informácie by sa vám mal vojsť aj brand. Nezabudnite však, že sa musíte zmestiť do 50 až 60 znakov. Skvelým nástrojom na kontrolu title a description je SEOmofo.

Informačne hodnotný description (meta popis)

Description nemá priamy vplyv na hodnotenie vyhľadávačov. Ak ho napíšete tak, že fakt zaujme a prinútite ľudí kliknúť na ten váš, zvyšujete CTR (preklikovosť) svojich stránok. Ľudia totiž svojím klikom dávajú vyhľadávačom impulzy, že je stránka zaujímavá a relevantná. Musia na nej však nájsť to, čo potrebujú a neopúšťať stránku hneď po príchode.

V meta popise informujte o tom, čo sa nachádza na danej stránke. Pracujte s konkurenčnými výhodami, krátkymi vetami, výzvou k akci (call to action) a opäť sa nezabudnite zmestiť do zhruba 155 znakov.

Ak na vaše stránky chodia ľudia viac z mobilov než z desktopov, držte sa dĺžky do 120 znakov. Text môžete ozvláštniť aj smajlíkmi, tí sa však nemusia vždy zobraziť a fungovať. Odporúčame ich preto vyskúšať na pár descriptionoch a nenasadzovať plošne na všetky.

Ukázka pěkného meta popisku, kdy jsou dobře popsané výhody. Obsahuje také výzvu k akci a smajlíky

Ukážka pekného meta popisu, kde sú dobre opísané výhody. Obsahuje aj výzvu k akcii a smajlíky.

UPDATE:

Aktuálne Google zaviedol zmeny a „fajfky”, ktoré vidíte v ukážke vyššie, sa už tak pekne nezobrazujú. Namiesto toho sú obyčajné čierne symboly.

Ukázka zobrazování smajlíků na Google - Proficio

Nadpisy s hľadanosťou

Nadpisy (H1) a podnadpisy (H2 až H6) pomáhajú čitateľom s orientáciou na stránke. Vyhľadávačom zase s určením hierarchie a štruktúry stránky. Tá je vďaka nim dobre členená a lepšie sa číta.

To je jeden z dôvodov, prečo sú nadpisy dôležité aj pre vyhľadávače. Preto v nich používajte kľúčové slová, na ktoré chcete byť vidieť. Ideálne by mali mať dobrú hľadanosť a zároveň byť relevantné pre vás a konkrétnu URL. Ak nebudú mať vysokú konkurenčnosť, bude to skvelé.

H1 je hlavný a najdôležitejší nadpis. Dáva informáciu o téme celej stránky. Na každej URL majte len 1 hlavný nadpis a zachovajte jeho jedinečnosť. Nemal by sa na webe viackrát opakovať. 

V ukázce vidíte využití 2 klíčových slov, synonym, která mají obě větší hledanost. Kromě pomlčky se využívají i závorky

V ukážke vidíte využitie 2 kľúčových slov, synoným, ktoré majú obe väčšiu hľadanosť. Okrem pomlčky sa využívajú aj zátvorky

Nadpis H2 označuje významné úseky na webe. Na stránke ich môže byť viac. H3 zaštíťuje menšie úseky, ktoré sú začlenené do H2 a tak ďalej aj s nadpismi H4, H5 a H6. Vo všetkých je dobré pracovať s kľúčovými slovami. Tie skloňujte a časujte. Skrátka používajte v rôznych tvaroch. 

Rozmanitý text na stránke

Pri písaní textu myslite hlavne na ľudí. Text musí byť unikátny, dôveryhodný a mal by odpovedať na možné otázky návštevníkov. Dôležitá je aj čitateľnosť. K tomu všetkému doň musíte zakomponovať kľúčová slová. Napísať dobrý text nie je teda nič ľahké. 

Na jednu stránku zaraďte celú sadu kľúčových slov, ktoré sú príbuzné. Napríklad pre výraz „zimná dovolenka“ používajte rôzne slová, ako sú:

  • zimná dovolenka
  • zimná dovolenka na horách
  • zimná dovolenka 2022
  • zimná dovolenka s deťmi
  • zimná dovolenka v alpách
  • zimná dovolenka v teple
  • zimná dovolenka pri mori
  • dovolenka v zime
  • kam na dovolenku v zime
  • zimné pobyty na horách
  • a pod.

Využite slová ako inšpiráciu o čom písať a použite ich napríklad na jednotlivé odstavce. Nezabudnite do textu zahrnúť aj synonymá. Nebudú sa tak opakovať stále tie isté slovné spojenia. Kľúčové slová musia byť v texte zakomponované prirodzene. Na umelé a neprirodzené vkladanie slov radšej zabudnite.

Inteligentné pomenovanie obrázkov

Vyhľadávanie pomocou obrázkov je ďalšie miesto, odkiaľ môžete privádzať návštevníkov. K tomu potrebujete obrázky dobre pomenovať. Sústreďte sa hlavne na názov obrázku a ALT. Vhodne do nich zakomponujte kľúčové slová. V žiadnom prípade z názvu ani ALTu nerobte výpis kľúčových slov. Ako by to malo vyzerať?

Názov obrázku: vonkajsie-rolety.jpg

ALT: Vonkajšie rolety na okná proti slnku

Title: Vonkajšie rolety na okná – kupujte v akcii, len u nás so 60 % zľavou

Title sa používateľom ukáže po prejdení myšou a môže byť opisnejší než ALT. Využite priestor na informácie o práve prebiehajúcej akcii na daný produkt alebo doň zahrňte inú konkurenčnú výhodu. Nemá síce taký vplyv na vyhľadávače, ale aj doň je dobré umiestniť kľúčové slovo. Prečítajte si viac o rozdieloch medzi titlom obrázku a ALTom.

Lepšiemu umiestneniu pomôžete aj vyplnením popisu, krátkou a dobrou URL a zodpovedajúcim textom v okolí obrázku. Obrázky by vždy mali tematicky súvisieť so stránkou. K lepšiemu umiestneniu v tomto vyhľadávaní vám pomôže aj autorita stránok, rýchle načítanie obrázkov a tiež ich bezproblémová indexovateľnosť.

Správnym a vhodným pomenovaním nepomáhate len vyhľadávačom, ale aj zrakovo postihnutým jedincom. Je tiež nutné povedať, že obrázkové vyhľadávanie sa nehodí pre každý biznis. Ideálne, ak máte e‑shop s peknými vecami, ako sú oblečenie, obuv, dekorácie atď., optimalizácia obrázkov bude pre vás s najväčšou pravdepodobnosťou skvelou voľbou.

Obrázkové vyhledávání

Ak však ponúkane skôr služby typu advokátnej kancelárie, účtovníctva alebo napríklad online marketing, neprinesie vám obrázkové vyhľadávanie žiadne závratné návštevy navyše.

Zmysluplný anchor v interných odkazoch

Interné prelinkovanie je dôležitou súčasťou webu. Pomáha preniesť informáciu o tom, čo sa na odkazovaných stránkach nachádza. Vyhľadávače lepšie pochopia kontext webu a dokážu určiť relevantnú podstránku vzhľadom na kľúčové slová.

Dajte si záležať na slovách, cez ktoré vediete odkazy. V žiadnom prípade nepoužívajte „tu, celé URL“ a pod. Voľte radšej kľúčové slová, ktoré zodpovedajú stránkam. Dôležité je, aby anchor a stránka, kam vedie odkaz, boli maximálne relevantné.

V ukázce vidíte vhodně zvolené anchory, kdy se přes slovo linkbuilding vede čtěnář na stránku https://proficio.cz/seo/linkbuilding a přes Collabim na známý nástroj

V ukážke vidíte vhodne zvolené anchory, kde sa cez slovo linkbuilding vedie čitateľ na stránku https://proficio.cz/seo/linkbuilding a cez Collabim na známy nástroj.

Na svojich stránkach sa nebojte odkazovať aj na relevantné, dôveryhodné a autoritatívne zdroje mimo vášho webu. 

Už končíme, nebojte

Faktorov, na ktoré si dať pozor, je veľa. V článku uvádzame tie najdôležitejšie. Veríme, že s orientáciou v dátach z analýzy kľúčových slov a ich následnou implementáciou na web pomôžu aj úplným začiatočníkom. Ak by vám niečo nebolo jasné alebo by ste potrebovali pomoc, nebojte sa na nás obrátiť. Radi vám pomôžeme s optimalizáciou vašich stránok.


Kateřina Ligasová

Venujem sa optimalizácii stránok a linkbuildingovým stratégiám. Mám na starosti aj firemné profily na Google My Business a Firmy.cz. Snažím sa, aby si zákazníci našli cestu práve k vám.