Ako správne optimalizovať YouTube kanál

YouTube je celosvetovo druhý najväčší vyhľadávač. Výsledky z neho zobrazuje aj Google. Môžete na ňom podporiť svoje SEO aktivity alebo Care fázu. Spoznajte s nami možnosti optimalizácie firemného kanálu a zistite, na čo pri tvorbe a propagácii videí nezabúdať. Aj keď väčšina princípov platí všeobecne, rady pre začínajúcich youtuberov tu nehľadajte.

Jak správně optimalizovat YouTube kanál
Jak správně optimalizovat YouTube kanál

YouTube je celosvětově druhý největší vyhledávač. Výsledky z něj zobrazuje Google i Seznam. Můžete na něm podpořit své SEO aktivity nebo Care fázi. Poznejte s námi možnosti optimalizace firemního kanálu a zjistěte, na co při tvorbě a propagaci videí nezapomínat. I když většina principů platí všeobecně, rady pro začínající YouTubery zde nehledejte.

Stratégia pre obsah

Je dôležité definovať, čo bude mať prínos pre vaše cieľové publikum. Začnite tým, čo už tvoríte v rámci obsahovej stratégie pre Facebook alebo blog.

Základné kategórie obsahu

  • Návody a manuály – výborné pre e-shopy, ktoré predávajú zložitejšie produkty. Užívatelia ich ocenia a vy dostanete plusové body. Perfektne tak suplujete predavačov v predajni, ktorí zákazníkovi vysvetlia hlavné funkcie tovaru ešte pred nákupom.
  • Recenzie – každý ponúkaný produkt si zaslúži recenziu alebo produktové video, kde sa divák dozvie o jeho hlavných vlastnostiach.
  • Porovnávacie videá a odporúčania – ak ste značka, neporovnávajte sa s konkurenciou. Zamerajte sa skôr na jednotlivé produktové rady. Môžete tak nezávisle porovnať tovar a poskytnete zákazníkovi jednoduché porovnanie produktov.
  • Návody ​„Ako si vybrat“ – veľa ľudí nevie, podľa čoho tovar vyberať. Napríklad pri mobilných telefónoch je toľko parametrov, že je ťažké pre bežného užívateľa nájsť vhodný model. Keď zákazníkom s výberom pomôžete, budú váš obsah vyhľadávať aj pri ďalšom rozhodovaní.
  • Čokoľvek, čo k vám pritiahne pozornosť a pobaví – toto je čerešnička na torte pre vašich odoberateľov. Ak pravidelne pridávate obsah, ktorý bude baviť, budú sa radi vracať a vy s nimi udržíte kontakt až do ďalšieho nákupu. Výbornou cestou, ako si získať dlhodobú pozornosť publika, sú seriály na rôzne témy.

Ako by mal váš kanál vyzerať

Vzhľad, ktorý vidia užívatelia po príchode na kanál, je veľmi dôležitý pre rýchlu orientáciu. Základom je teda použiť vhodné rozvrhnutie stránky:

  • Začnite tým základným, a to je ikona kanálu. Tá sa zobrazuje nielen na Home Page, ale aj pri popise jednotlivých videí alebo komentárov pod nimi. Preto je dobré vybrať takú, ktorá bude váš brand reprezentovať a bude fungovať aj samostatne bez toho, aby vás užívateľ poznal.
  • Ďalším krokom je úvodný banner, ktorý dokáže povedať veľa o tom, čomu sa váš kanál venuje. Minimálne potrebné rozmery sú 2 048 × 1 152 px, úplne ideálny je však pomer 2 560 × 1 440 px. Veľkosť súboru nesmie presiahnuť 4 MB. Nezabúdajte aj na to, že sa banner zobrazí odlišne na rôznych zariadeniach. 
    • Tip: Úvodnú grafiku pravidelne obmieňajte. Vyberajte fotografie podľa ročného obdobia, vpisujte do bannera informácie o rôznych akciách alebo upozorňujte na dôležité míľniky vašej firmy.
  • Často podceňovaným miestom je karta s informáciami a popis kanálu. V nich popíšte, čím sa zaoberáte a čo môžu užívatelia na vašom kanále očakávať. Pridajte aj odkazy na ďalšie sociálne siete alebo web.
  • Základné nastavenie máte hotové, teraz treba vybrať upútavku kanálu. Na obrázku nižšie je to video, ktoré sa zobrazí ako prvé, najväčšie a nad jednotlivými playlistami. Na toto miesto vyberte to najaktuálnejšie alebo najzaujímavejšie video. Môžete tiež nastaviť, ktoré video sa bude zobrazovať novým návštevníkom a ktoré vyskočí na tých, ktorí sa vracajú.
  • Spomínané zoznamy vám pomáhajú utriediť videá do skupín podľa tematického zamerania. Nahrávku do playlistu pridáte tak, že vedľa ikony videa kliknete na tri bodky a vyberiete z už existujúceho zoznamu alebo vytvoríte nový. YouTube videá zaradené v zoznamoch uprednostňuje, takže na to nezabúdajte. V priebehu času sa vám môžu niektoré témy prekrývať a video tak môžete zaradiť do viacerých zoznamov. Ničomu to neprekáža.
  • Sekcie sú to, čo vám pomôže obsah usporiadať a dať kanálu vlastný imidž. Keď chcete pridať sekciu, kliknite na Home Page na možnosť Prispôsobiť kanál a potom na Pridať sekciu. Ponúkne sa vám niekoľko možností, napríklad pridať pod seba jednotlivé playlisty, najsledovanejšie videá a pod.
úvodní stránka YT
Buďte rozpoznateľní už v úvode svojho kanálu.

Ideálne si navrhnite jednotné náhľadové obrázky, ktoré na prvý pohľad odlíšia rôzne typy videí a zoznamov. Veľmi dobre pracujú s náhľadmi youtuberi, zatiaľ čo väčšina značiek nevenuje upraveným náhľadom dostatočnú pozornosť, čo je škoda.

The Nattiness
Takto s úvodnými obrázkami pracuje youtuberka Natálie Kotková alias The Nattiness.

Ako by malo vyzerať ideálne video?

V prvom rade musí video spĺňať zásady komunity YouTube. V opačnom prípade sa vám ho nepodarí nahrať, bude preň nastavené vekové obmedzenie alebo vás čoskoro po jeho zverejnení admini požiadajú o odstránenie. Ak to neurobíte, môžu vám zmazať celý kanál. Pre YouTube je dôležitý kontext. Ak na videu ukazujete, ako sa správne naučiť techniky v karate (a ideálne to spomeniete aj v popise), je všetko v poriadku. Ak je však však vo videu to, ako sa z nudy bijete so svojimi kamarátmi, bude to problém.

Vynecháme teraz kreatívnu stránku a zameriame sa na to, čo nám pomôže maximalizovať úžitok z YouTube kanálu. Ak chcete videá nahrávať na web, neprekáža to, ak ho však budete vkladať napríklad na Facebook, tak by ste pri tvorbe mali myslieť na jednoduchý strih.

Čo by malo obsahovať každé vaše video?

  • Kľúčové slovo – moderátor by mal povedať kľúčové slovo, na ktoré chcete video zobrazovať. YouTube vytvára automaticky čím ďalej lepšie titulky. Inými slovami začína viac rozumieť hovorenému slovu. Vyslovením kľúčového slova dávate signál, že je vaše video relevantné k dopytu, na ktorý sa zobrazuje. Ako ho určiť, sa dočítate nižšie.
  • Výzvu k interakcii – v tomto prípade nás zaujíma akákoľvek interakcia s videom. Výzva k odberu, komentovanie, žiadosť o lajk a pod. Interakcia napovie Googlu, že je video relevantné a pre užívateľov zaujímavé, takže videá s viacerými interakciami sa zobrazujú na vyšších pozíciách vyhľadávačov. Výzvu na odber, prípadne na komentár je dobré zaradiť aj v priebehu videa, nie každý sa totiž vydrží dívať až do konca.
  • Zábavný obsah – video by malo byť dlhé a zaujímavé od začiatku do konca. YouTube sa snaží o maximalizáciu času stráveného s jeho platformou, dlhé videá tomu pomáhajú, a tak ich automaticky zvýhodní. Je treba mať na pamäti, že jeden z kľúčových ranking faktorov je miera udržania diváka. Ak vaše video bude mať horší obsah, tak mu dĺžka skôr uškodí.
  • Náhľad, ktorý zaujme – YouTube si z videa sám vyberie obrázky, o ktorých usúdi, že sú ​„najlepšie”, nemusí to však byť najlepšie pre vás. Vezmite to teda do vlastných rúk a vylepšite si CTR – mieru prekliku.
Rozdíly v názvu
Ktoré z týchto dvoch videí má lepšie CTR? Áno, to prvé

V štúdiu pre autorov doplňte aj ďalšie prvky

  • Karty – zobrazujú sa v priebehu videí a môžete v nich odkazovať na web (ak ste overený partner YouTube), na iné videá alebo sa pýtať na anketné otázky. Každá interakcia sa počíta.
Karty u videa
Ukážka využitia kariet pri recenzii od huramobil.cz
  • End screens – záverečné obrazovky zobrazujúce sa na posledných 5 – 20 sekúnd videa vám umožnia odkazovať na ďalšie videá kanálu, znovu vložiť tlačidlo pre odber alebo vložiť prekliky na web. Je vhodné s tým pri tvorbe počítať a pripraviť si záverečnú grafiku, alebo priestor pre úpravy v rozhraní štúdia pre autorov.
  • Vodoznak kanálu – zobrazuje sa vo videách a po prejdení myšou sa objaví výzva na odber. Odporúčame ho preto nasadiť.

Ako na SEO optimalizáciu YouTube kanálu

V celosvetovej mierke využíva túto sociálnu sieť obrovský počet ľudí a každú minútu sú na YouTube nahraté stovky hodín nových videí. Preto je táto časť veľmi dôležitá pre celkový dosah a úspech vášho kanálu. YouTube má rovnako ako ďalšie platformy svoj vlastný algoritmus, ktorý vyhodnocuje relevanciu videa pre komunitu. Pri každej nahrávke sleduje miniatúru, titulok, popis a to, ako s ním ľudia interagujú (dĺžka pozretia, lajk, komentár, kliknutie na odber kanálu). Tieto dáta potom spojí s informáciami o tom, na čo sa užívateľ díval v minulosti a ak nájde zhodu, bingo! Odporúčané videá však nie sú jediným miestom, kde môžu diváci vaše video nájsť. Dôležité je aj vyhľadávanie. Kľúčové slová sú tu rovnako podstatné ako pri bežnej SEO optimalizácii. YouTube síce pre radenie využíva viac faktorov, ako prvý parameter relevancie sú stále hlavné kľúčové slová v titulku a popise.

Kde nájdete vhodné kľúčové slová?

Jednou z možností, ktorú nespomíname, pretože nie je každému dostupná, je spýtať sa account manažéra v Googli. Na konkrétny odbor vám môžu accounti poskytnúť výpis kľúčových slov, ktoré užívatelia hľadajú.

VLASTNÁ HLAVA A SEDLIACKY ROZUM

YouTube sa rovnako ako Googlu ľudia pýtajú na všetko, čo ich zaujíma. Na YouTube je trochu iné spektrum dopytov než na Googli, základ je však rovnaký. Takže vami zvolené kľúčové slová musia byť relevantné k obsahu vášho videa.

NAŠEPKÁVAČ

YouTube našepkávač je v tomto najlepší. Viete, že vám neodporučí slová, ktoré nikto nehľadal.



 

Hledání výrazů
Našeptávač na YouTube

KONKURENCIA

Okopírujte kľúčové slová, na ktoré je optimalizované najúspešnejšie video konkurencie, za predpokladu, že je k nim vaše video relevantné.

YOUTUBE ANALYTICS

Tu môžete nájsť kľúčové slová, ktoré vám nezobrazí našepkávač a ani by vám nenapadli. Na ich zobrazenie v štúdiu pre autorov kliknite na zdroj návštevnosti.

 

Data z YT pod kontrolou
Screen zo štúdia pre autorov

Kľúčové slová už máme, ktoré je však najlepšie?

Je treba nájsť hlavné kľúčové slovo. Samozrejme ich môžete zapojiť viac, ale texty, ktoré budete písať, musia byť jednotné. Najskôr sa pozrite, ako sa kľúčovým slovám darí v klasickom vyhľadávaní – aké majú počty zobrazení. Vaším cieľom bude zamieriť tam, kde je najnižšia konkurencia. To nemusí nutne znamenať, že dané slovo nikto nehľadá, skôr to, že je naň optimalizovaný menší počet videí. Nekonkurujú vám len firmy, ale aj všetci užívatelia, ktorí na YouTube nahrávajú svoj obsah. Mieru konkurencie však zistíte jednoducho podľa približného počtu výsledkov:

Příklad dotazu
Príklad dopytu s vysokým počtom výsledkov
Jak psát dotazy na YT
Príklad dopytu s nízkym počtom výsledkov

Z týchto výsledkov je lepšie vybrať jedno hlavné kľúčové slovo, na ktoré budete optimalizovať obsah. Pri zadaní dopytu ​„jak vybrat novou pračku“ oproti ​„vybírám novou pračku“ YouTube nepozná toľko videí, ktoré musíte preskočiť, aby ste sa zobrazovali na prvých pozíciách. Inými slovami, na menej konkurenčný dopyt je ľahšie presadiť sa, takže je to pre vás vhodnejšia voľba hlavne zo začiatku, keď ešte nemáte dostatok odberateľov.

Nezabudnite pri výbere kľúčových slov na Google vyhľadávač. Ak sa na kľúčové slovo, ktoré vyberiete vo vyhľadávaní, zobrazuje video, máte spolovice vyhrané. To nezistíte inak, než že ho napíšete priamo do vyhľadávača. Na daný dopyt sa tak budete môcť zobrazovať priamo vo výsledkoch vyhľadávania, a to vám zaistí dodatočný traffic. Overte si, že

Máme vybraté hlavné slová, čo teraz s nimi?

Kľúčové slová musíte vhodne začleniť do obsahu, aby priniesli požadované výsledky.

POVEDZTE HO NAHLAS

Moderátor by mal povedať kľúčové slovo vo videu, pokojne aj viackrát. YouTube totiž dokáže k niektorým jazykom vytvárať automaticky titulky. Pre slovenčinu táto funkcia zatiaľ nie je dostupná, preto musíte pridávať titulky ručne. Večíme však, že časom sa situácia zlepší tak, ako pri hlasovom vyhľadávaní pre Android a funkcia sa sprístupní vrátane prekladov do ďalších jazykov.

NAPÍŠTE NÁZOV VIDEA AJ DO NÁZVU SÚBORU

Určitú rolu hrá aj samotný názov súboru. Ešte predtým, ako video nahráte, upravte jeho meno. Videá s označením ako ​„VID02 SK” sú vám skôr na škodu. Dajte si tú prácu a už do názvu súboru zahrňte to, čo je podstatné vo videu alebo v nadpise.

VYLAĎTE NADPIS

Nadpis je jedna z najdôležitejších častí, kde musí zažiariť vaše copy, aby ste maximalizovali mieru preklikov. Je treba obsiahnuť vami vybraté kľúčové slovo a zároveň v užívateľoch vzbudiť túžbu po pozretí videa. Okrem toho musíte byť aj relevantní, aby si užívatelia pozreli video ideálne až do konca a nepovedali si, že podľa titulku čakali úplne iný obsah. Nadpis by mal mať dĺžku medzi 55 a 60 znakmi, aby sa zobrazil celý vo výsledkoch vyhľadávania. Často pomáha dať kľúčové slovo hneď na jeho začiatok. Nebojte sa experimentovať a buďte kreatívni. To platí aj pri nadpise k zoznamu videí, ak tvoríte video seriál.

VYPLŇTE POPIS

Odporúčame využiť väčšiu časť z veľkorysého limutu 4 800 znakov. Zahrňte doň všetko, čo vám k téme i obsahu napadne. Ľudia budú skôr pozerať na video, text však zaujíma vyhľadávacích robotov. Tí s jeho pomocou lepšie pochopia obsah a vynesú video na vyššie priečky vo výsledkoch vyhľadávania. Hlavné kľúčové slovo odporúčame umiestniť hneď do prvých viet. Do celého popisu pokojne aj viac než 3×. Nepreháňajte to, text by nemal byť zaspamovaný mnohými vetami, mal by pôsobiť prirodzene. Ak je to vhodné, tak do prvých dvoch riadkov umiestnite odkaz na web. Tieto dva riadky sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania, a tak môžete niektorých užívateľov priviesť na svoje stránky, bez toho, aby preklikli vaše video.

TAGUJTE

Často sa uvádza, že tagy sú najmenej dôležité pre výkon vášho videa. My tvrdíme, že sú podstatné a navyše jednoducho tvoriteľné, preto sa ich oplatí používať. Do tagov zahrňte ideálne kľúčové slová a slová súvisiace s vaším kanálom. Je dobré skontrolovať konkurenčné videá a kanály. Pomocou tagu sa dostanete do stĺpca návrhov, keď divák sledujte video vášho konkurenta. Preto nie je na škodu konkurenciu trochu kopírovať. Existujú na to aj pomocné nástroje. Často je odporúčaný vidiq.com, je ich však viac, napr.: hootsuite.com alebo tubebuddy.com.

SNAŽTE SA PREBOJOVAŤ DO TRENDOV

Na čo je to dobré? Video, ktoré si po nahratí získa vysoký počet interakcií, sa ľahšie prebojuje do trendov, kde je vysoká pravdepodobnosť jeho šírenia. Ak teda tvoríte niečo s virálnym potenciálom, je treba sa tam dostať. Všetkým odberateľom pristane každý týždeň v e-maili upozornenie na videá zo všetkých kanálov, ktoré odoberajú. Zároveň tu uvidia aj vaše nové videá. Tým môžete rýchlo získať vysoké počty pozretí.

Výsledky hledání na YouTube
Budete tiež medzi trendmi?

Ako maximalizovať počty pozretí jednotlivých videí?

Môžeme sa baviť o platených a neplatených formách propagácie. Začneme neplateným spôsobom šírenia obsahu.

Neplatená propagácia videa na YouTube

Medzi neplatené zaradíme hlavne kanály pod vašou dirigentskou taktovkou. Priestor je tu však aj pre ďalšie možnosti.

VLASTNÉ ODKAZOVÉ MOŽNOSTI

Keď už ste investovali do tvorby videa, pochváľte sa tým. Vložte ho do newslettra, na web, blog, produktové stránky – jednoducho kam to pôjde.

QUORA

Na Slovensku nie príliš rozšírená platforma, keď však natáčate videá, je vhodné sa pozrieť, či neodpovedá na niektorú z položených otázok.

Platené možnosti propagácie obsahu na YouTube

Teda všetky, za ktoré budete musieť obetovať nejaký rozpočet. Ak ste však už investovali čas a peniaze do tvorby videa, tak minimálne 30 % (ideálne 50 – 100 %) z tejto sumy by ste mali vložiť do propagácie.

VIDEO KAMPANE V ADWORDS

Môžeme ich stručne rozdeliť na dva hlavné typy, kde má každý trochu iné využitie. Sledujte aj aké zariadenia vám prinášajú lepšie výsledky, sú tam veľké rozdiely.

  • TrueView Video Discovery Ads – Najvhodnejší spôsob propagácie obsahu je natívny a užívateľ na reklamu musí kliknúť, než sa začne prehrávať video. Relevancia pozretia je vyššia a zároveň býva vyššia miera interakcie s obsahom. Z dlhodobého hľadiska je tento typ kampane pre vašu snahu podstatnejší, aj keď prináša o niečo drahšie pozretia.
  • TrueView In-stream Ads – Je reklama, ktorá sa zobrazuje vo videu bez toho, aby užívateľ o ňu žiadal. Dá sa preskočiť rovnako ako predchádzajúci formát, často má však vyššiu mieru preskočenia, hlavne pri dlhších videách. Ak však potrebujete lacné a rýchle pozretia, je to vhodnejšia voľba. Miera interakcie však býva spravidla nižšia.

PR ČLÁNKY

Publikáciou PR článkov na veľmi navštevovanom portále môžete získať značne vysoké zásahy aj vysoké počty pozretí. Tento postup sa nám osvedčil ako funkčný. Záleží však na type videa, nie každé video je pre taký spôsob propagácie vhodné.

KOMUNIKUJTE SO SLEDUJÚCIMI V KARTE KOMUNITA

Autori, ktorí majú viac než 1 000 odberateľov, majú sprístupnenú kartu Komunita. V tej je možné pridávať videá z vášho kanálu, malé prieskumy, grafiky, texty alebo GIFY. Vďaka príspevkom môžete získať väčší dosah a budovať dôvernejší vzťah so svojím publikom. Príspevky sa nezobrazujú len v rámci tejto karty, ale aj v Odberoch alebo na domovskej stránke.

Karta Komunita

5 bodov na záver

  1. Snažte sa získavať nových odberateľov.
  2. Dbajte na kvalitný obsah, nech nemrháte peniazmi a potenciálom.
  3. Nezabúdajte na kľúčové slová, ktoré sú pre SEO podstatné.
  4. Udržujte graficky zladený kanál.
  5. Nezabudnite na promo vášho obsahu.

 

Úplne na záver pripomíname, že YouTube je platforma, ktorá vznikla pre zdieľanie užívateľských videí medzi ľuďmi. Nie je preto nutné točiť všetok obsah špičkovou technikou, výsledok totiž často nepôsobí autenticky. Istú úroveň by však výstup mal mať, obzvlášť ak máte trochu zviazanejšiu brand identitu. Zároveň je lepšie mať nejaký obsah ako žiadny. A čím dlhšie budete otáľať, tým strastiplnejší bude váš neskorší boj s konkurenciou.

11. 04. 2018