Budúcnosť analytiky: Prečo prejsť na novú verziu GTM

Server-side variant Google Tag Manageru (GTM) vyšiel na svetlo sveta ako novinka od Googlu v roku 2021. Táto nová technológia pomôže zrýchliť načítanie webu, zvýšiť súkromie používateľov a spresniť meranie dát. Poďme si zhrnúť, ako funguje GTM a v čom sa nová verzia líši od predchádzajúcej.

Google Tag Manager Server-side
Google Tag Manager Server-side

Server-side variant Google Tag Manageru (GTM) vyšiel na svetlo sveta ako novinka od Googlu v roku 2021. Táto nová technológia pomôže zrýchliť načítanie webu, zvýšiť súkromie používateľov a spresniť meranie dát. Poďme si zhrnúť, ako funguje GTM a v čom sa nová verzia líši od predchádzajúcej. 

Ako už napovedá názov, Google Tag Manager slúži na management tagov, teda meracích kódov, ktoré sa umiestňujú na webové stránky pre meranie rôznych parametrov. Zistíte napríklad, koľko prišlo na web používateľov a koľko cieľov splnili, alebo si vytvoríte publiká ľudí, na ktoré sa dá cieliť v kampaniach.

GTM umožňuje prehľadne riadiť, čo sa spustí na webe, na ktorých stránkach a pri akej interakcii. Zvyšuje hlavne prehľadnosť a systematickosť, pretože nemusíte vkladať trackovacie kódy priamo do kódu webu, kde sa nad nimi ľahko stráca kontrola.

Predchádzajúci GTM bežal na princípe, kde sa všetky trackovacie kódy spúšťali v prehliadačoch používateľov po načítaní stránky.

To so sebou prinášalo určité nevýhody:

  • spomaľovanie webu,
  • slabá kontrola nad bezpečnosťou dát vašich návštevníkov,
  • blokovanie kódov ad blockermi.

Nový server-side GTM, na rozdiel od pôvodného, beží naozaj na strane serveru, takže veľkú časť meracích kódov dokážete odbaviť inde, než v prehliadači vášho zákazníka.

Na strane serveru máte oveľa väčšiu kontrolu nad tým, aké dáta sa rozhodnete zdieľať s Googlom, Facebookom a ďalšími tretími stranami.

Výhody server-side GTM

1. Rýchlejšie načítanie webu

Tým, že sa odľahčí stránka o viacero meracích kódov, zrýchli sa jej načítanie. To môže mať pozitívne dopady z používateľského hľadiska (zvýšenie konverzného pomeru) alebo z hľadiska hodnotenia a pozícií vo vyhľadávačoch.

2. Diskrétnosť voči dátam vašich zákazníkov

Na strane serveru máte úplnú kontrolu, aké dáta budete zdieľať s tretími stranami, ako napríklad Google, Facebook a ďalšie.

3. Väčšia presnosť dát

Server-side GTM nebude tak trpieť na ad blockere a podobné nástroje. Zároveň môžete posielať zo svojho webového serveru napríklad presné počty objednávok alebo registrácií.

Nevýhody server-side GTM

1. Obmedzená použiteľnosť

Zatiaľ sa nedajú touto metódou nasadiť všetky platformy. Napríklad Sklik je nutné stále spúšťať v pôvodnom GTM, takže musíte mať časť tagov v novom GTM a časť v pôvodnom. Podporu majú tagy Googlu, Facebooku alebo napríklad Mailchimpu.

2. Finančné náklady

Použitie stojí peniaze. Neplatíte za nástroj samotný, ale za server, na ktorom pobeží –⁠ či už na vlastnom serveri, alebo v Google Cloude. Cenovka sa odvíja od objemu návštevnosti, ktorú máte na webe.

Na malých weboch s niekoľkými desiatkami tisíc návštev mesačne je prevádzka takmer zadarmo. Pre väčšie weby sa však môže cena za cloud pohybovať rádovo v desiatkach či stovkách eur za mesiac.

Server-side GTM diagram

Aj keď má server-side GTM niekoľko nevýhod, určite prevažujú klady. Rýchlosť webu a používateľské dáta v súkromí sú pre nás v PROFICIU veľkou prioritou. Preto v tejto technológii vidíme obrovský potenciál a pozvoľna ju implementujeme aj u našich klientov.

Ak máte tiež záujem o nasadenie server-side GTM, radi vám pomôžeme.

01. 06. 2022