Nové pravidlá ukladania cookies od 1. 1. 2022. Čo sa mení?

Od 1. januára 2022 sa bude meniť legislatíva týkajúca sa zhromažďovania cookies. Ak ste nevyjadrili nesúhlas, automaticky sa ukladali pri používaní akéhokoľvek webu (princíp opt-out). To sa čoskoro zmení.

Cookies
Cookies

Od 1. januára 2022 sa bude meniť legislatíva týkajúca sa zhromažďovania cookies. Ak ste nevyjadrili nesúhlas, automaticky sa ukladali pri používaní akéhokoľvek webu (princíp opt-out). To sa čoskoro zmení.

Krátke opakovanie pojmov

Cookies sú dáta, ktoré sa ukladajú do nášho zariadenia (telefónu, notebooku…). Sú spracovávané konkrétnou stránkou (cookies prvej strany) alebo inými stránkami (cookies tretích strán), ktorým pomáhajú identifikovať používateľa.

Vďaka cookies môže napríklad web (a teda aj vy) vedieť, aké má používateľ rozlíšenie obrazovky alebo aký používa jazyk prehliadača. A pri opakovaných návštevách to nemusí vždy znovu zisťovať. Hodia sa aj pri permanentnom prihlásení napríklad na Facebooku, alebo keď si v e-shope necháte tovar v košíku a budete sa chcieť k nemu neskôr vrátiť. 

Okrem toho existujú aj remarketingové cookies. Vďaka nim sa môžu cez reklamy v online prostredí rôzne zobrazovať napríklad produkty z e-shopu, ktoré ste nechali v košíku, ale zatiaľ nekúpili. 

Ako sa zmení nakladanie s cookies od 1. 1. 2022

Doteraz sa cookies ukladali automaticky, ak ste nevyjadrili svoj výslovný nesúhlas. V septembri 2021 sa však schválila novela zákona a postup bude opačný. 

Po príchode na web, ktorý ešte nemá váš súhlas, dostanete otázku, čo presne o vás môže byť zhromažďované.

Sami si tak aktívne vyberiete, aké informácie chcete poskytovať a ak nezvolíte nič, budú sa ukladať len technické/​​nevyhnutné cookies (aby elektronická komunikácia technicky fungovala, ako má) – princíp opt-in. 

Nekalé praktiky nakladania s cookies

Vzhľadom na to, že smernica EÚ nie je najnovšia, vyrojilo sa množstvo nedovolených praktík, ktoré majú používateľa prinútiť k povoleniu všetkých cookies. Jedným zlým príkladom, o ktorom hovorí Josef Bátrla v podcaste pre SmartEmailing, je cookie wall – obsah webu nepriehľadne zakryjeme, kým používateľ neschváli všetky cookies. 

Druhou vecou je predvybraný súhlas – používateľ si nevšimne, že už niekto zatrhol súhlas s cookies za neho a v snahe odstrániť vyskakovacie okno všetko schváli, pretože sa právom domnieva, že nič nepotvrdzuje. 

Podobne by sme nemali poskytovať neúplné informácie o spracovaní cookies alebo akýmkoľvek spôsobom narušovať dobrovoľnosť, informovanosťaktívnu povahu súhlasu.

Ako vhodne pracovať s cookies v svetle novely

Ako sa s touto situáciou popasovať legálne a s rešpektom k používateľom? Ak väčšina ľudí nepovolí používanie svojich cookies, ako budeme sledovať konverzie? Pôjde to horšie, ale treba sa prispôsobiť tejto situácii.

  • Zistite, ktoré cookies zhromažďujete. Tiež je dôležité vedieť, komu cookies následne odovzdávate
  • Dajte si pozor hlavne vtedy, keď dáta putujú mimo Európskej únie. 
  • Keď budete mať vyriešené tieto dôležité kroky, až potom môžete prejsť k technickému riešeniu. 
  • Zvoľte pre povahu svojho webu to najlepšie riešenie. Bátrla odporúča vyhľadávať „consent management“, prípadne „consent management solution“ a potom si stačí vybrať službu, ktorá vám bude najviac vyhovovať. Ako spoľahlivú voľbu vnímame Usercentrics, Google odporúča vlastné riešenie tu, prípadne z open source variantov môžete vybrať napríklad riešenie od Klaro.

Ako by mal vyzerať súhlas s poskytovaním cookies? Dbajte na to, aby spĺňal parametre GDPR, bol aktívny, informovaný a slobodný. Ak sa budete držať týchto štyroch bodov, nemal by vám nikto nič vytknúť.

Ak si s implementáciou riešenia neviete rady alebo chcete ušetriť svoj čas, radi vám s tým pomôžeme. Neváhajte sa na nás obrátiť. :)

E-mail marketing 29. 09. 2021